Kontakt
Bräcke diakoni
Telefon: se nedan
Webbsida

Verksamhet
Personligt ombud stödjer personer med psykisk funktionsnedsättning genom att tillsammans med klienten planera, genomföra och följa upp uppdrag som definierats av klienten. De är i första hand en hjälp till hjälpen. Den som har komplexa behov av vård, stöd och service, till exempel kontakt med socialtjänst, primärvård och/eller den specialiserade psykiatrin (utan krav på diagnos) samt andra myndigheter, kan få hjälp av personligt ombud att skapa dessa kontakter. Personligt ombud kan sökas av den enskilde själv, eller av en annan person i samråd med personen med psykisk funktionsnedsättning. Personligt ombud är en frivillig och kostnadsfri verksamhet.

Målgrupp
Målgruppen för insatser av personligt ombud utgörs av personer som har en funktionsnedsättning som innebär ett omfattande och långvarigt socialt handikapp, som i sin tur medför stora hinder för ett fungerande vardagsliv. Man har dock ingen rättighet att få personligt ombud, utan de bedömer vem de anser att de kan hjälpa.

Aktiviteter
Personligt ombud informerar om vad det finns för stöd att tillgå, t ex boendestöd. De hjälper också till i kontakten med olika instanser och kan följa med på möten med exempelvis försäkringskassan. Personligt ombud bedrivs av Bräcke diakoni på uppdrag av Göteborgs Stad, men är fristående från myndigheter.

Frågor och svar om personligt ombud

Kontakt

För dig som bor i:

  • Majorna-Linné
  • Centrum
  • Västra Göteborg
  • Askim-Frölunda-Högsbo

Adress: Marklandsgatan 3
Telefon: 031-49 76 27 (telefontid vardagar kl 9–12, 13–15)


För dig som bor i:

  • Angered
  • Östra Göteborg
  • Örgryte/Härlanda
  • Norra Hisingen
  • Västra Hisingen
  • Lundby

Adress: Norra Ågatan 10 B
Telefon: 031-704 46 50 (telefontid vardagar kl 9–12, 13–15)


E-post: personligtombud@brackediakoni.se
Webbsida: Göteborgs Stad och brackediakoni.se/vara-verksamheter/personligt-ombud-goteborg
Personligt ombud på Facebook